TEKNIK MENULIS RUMUSAN
PERATURAN MERUMUS
i. Perlu mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan
ii. Asingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti
iii. Panjang rumusan mestilah tidak melebihi 120pp
iv. Jumlah isi tersurat dan tersirat adalah antara 2 - 8 isi dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata
v. Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus. Tukar dengan perkataan lain / tukarkan penanda wacana
vi. Rumusan mesti ditulis dalam 4 peranggan iaitu peranggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan
CONTOH PENDAHULUAN
1. Menulis frasa pendahuluan
CONTOH : Petikan membincangkan/ membicarakan/ menyatakan...
2. Tukarkan arahan 1 dengan sinonim
CONTOH: Petikan membincangkan punca-punca/ sebab- sebab penderaan pembantu rumah...
3. Letakkan penambahan sedikit pada hujung ayat yang menggambarkan keseluruhan petikan seperti di negara kita/ pada masa ini / dalam kalangan ...
CONTOH: Petikan membincangkan perkara-perkara yang mendorong majikan mendera pembantu rumah mereka di negara ini.
CONTOH ISI TERSURAT
I: Isi tersurat merupakan isi yang terdapat secara langsung dalam petikan memenuhi arahan soalan / tugasan pertama.
II, Jika arahan soalan ialah faktor..... isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
III. Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit penggubahsuaian dari ayat asal
IV. Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.
CONTOH ISI TERSIRAT
I. Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan
II. Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua.... kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh :
Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami tekanan jiwa/ perasaan
i. Perlu mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan
ii. Asingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti
iii. Panjang rumusan mestilah tidak melebihi 120pp
iv. Jumlah isi tersurat dan tersirat adalah antara 2 - 8 isi dan boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah kata
v. Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus. Tukar dengan perkataan lain / tukarkan penanda wacana
vi. Rumusan mesti ditulis dalam 4 peranggan iaitu peranggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan
CONTOH PENDAHULUAN
1. Menulis frasa pendahuluan
CONTOH : Petikan membincangkan/ membicarakan/ menyatakan...
2. Tukarkan arahan 1 dengan sinonim
CONTOH: Petikan membincangkan punca-punca/ sebab- sebab penderaan pembantu rumah...
3. Letakkan penambahan sedikit pada hujung ayat yang menggambarkan keseluruhan petikan seperti di negara kita/ pada masa ini / dalam kalangan ...
CONTOH: Petikan membincangkan perkara-perkara yang mendorong majikan mendera pembantu rumah mereka di negara ini.
CONTOH ISI TERSURAT
I: Isi tersurat merupakan isi yang terdapat secara langsung dalam petikan memenuhi arahan soalan / tugasan pertama.
II, Jika arahan soalan ialah faktor..... isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
III. Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit penggubahsuaian dari ayat asal
IV. Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.
CONTOH ISI TERSIRAT
I. Isi tersirat merupakan ulasan yang munasabah terhadap unsur kedua /kata tugas kedua dalam arahan soalan
II. Sekiranya unsur isi tersirat dalam arahan soalan kedua.... kesan-kesan.. maka pelajar hendaklah menulis kesan yang munasabah.
Contoh :
Penderaan menyebabkan pembantu rumah mengalami tekanan jiwa/ perasaan
C0NTOH PENUTUP
I. Dalam bahagian ini, pelajar mesti mengemukakan 2 unsur yang dapat menyimpul / merumus petikan
II. Unsur pertama - menyatakan cadangan/ saranan terhadap isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/ haruslah / hendaklah.
III. Unsur kedua - menyatakan harapan / penyelesaian terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya
Contoh :
Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi.
FORMULA: 4 PERENGGAN
Petikan membincangkan ( Sinonim kata kunci )........................
Antara ( Kata tugasan S ) ialah/ adalah......... S1................... ( dan )......... S2 ................ . Selain itu, ……… S3………… serta ……… S4………… Di samping itu, ……………….. S5…………. dan ………… S6……………………
Antara ( kata tugasan T ) ialah/ adalah………………T1………………................. (dan)……………............. T2 ................................................
Kesimpulannya, pihak ... mestilah/ haruslah .... supaya/ agar ...( 120 patah kata )
CONTOH JAWAPAN RUMUSAN
Soalan: Punca kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran KOMSAS dan langkah mengatasinya
Petikan membincangkan sebab-sebab/ faktor-faktor kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) di negara kita.
Antara puncanya ialah sesetengah guru yang mengajar KOMSAS dalam Bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka dan sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak menepati kehendak para guru. Selain itu, masa yang diperuntukkan tidak mencukupi serta guru sastera mengajar komsas melebihi sukatan. Di samping itu, banyak pelajar yang kurang berminat membaca dan sesetengah guru mengambil sikap sambalewa dalam hal ini.
Antara langkahnya ialah para guru Bahasa Melayu perlu diberi ceramah oleh penceramah yang pakar dalam bidang Komsas dan guru-guru tidak seharusnya menganggap pangajaran KOMSAS sebagai satu beban.
Kesimpulannya, guru perlu lebih kreatif dalam pengajaran KOMSAS agar para pelajar tertarik dengan pengajaran tersebut.
Soalan 1: Rumusan
Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca gejala sosial gagal ditangani dan keburukannya. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rakyat negara ini haruslah menggiatkan usaha untuk mengekang gejala sosial dalam kalangan masyarakat kerana penglibatan masyarakat diyakini dapat menangani sosial tersebut secara berkesan. Selama ini rakyat negara ini meletakkan tanggungjawab tersebut di atas bahu kerajaan dan agensi-agensinya. Kita mengakui bahawa kerajaan dan agensi yang bertanggungjawab dalam hal ini mempunyai peranan khusus dalam mempelopori usaha membanteras gejala sosial. Usaha kerajaan sahaja kurang berkesan tanpa wujudnya kerjasama orang ramai, khususnya pada peringkat unit terpenting masyarakat, iaitu institusi keluarga.
Program-program seperti Karnival Keluarga Bahagia dan Rumahku, Syurgaku termasuk dalam usaha kerajaan menengani gejala sosial. Walau bagaimanapun program ini hanya berperanan sebagai pendorong kerana keberhasilannya bertitik tolak daripada usaha orang ramai terutama di peringkat keluarga yang kompenen pentingnya ialah ibu bapa. Dalam hubungan ini, ibu bapa memikul bertanggungjawab yang lebih utama kerana secara tradisi, kedudukannya sebagai ketua keluarga berperanan memastikan kecemerlangan institusi ini. Namun begitu, pada masa ini peranan ibu bapa sebagai pemutus kata dalam keluarga semakin longgar. Dalam banyak hal, kita dapat saksikan sebahagian daripada program motivasi keibubapaan lebih banyak disertai oleh pihak ibu daripada pihak bapa. Sesungguhnya, mentaliti bapa harus berubah demi kejayaan masa depan keluarganya. Pada perspektif yang lain pula, apa-apa yang diistilahkan sebagai gejala sosial memerlukan definisi yang jelas supaya dapat dipastikan puncanya dan cara melunturkannya.
Soal penyalahgunaan dadah misalnya, jika sudah terkesan bahawa anak-anak terdorong untuk terlibat dengannya, sedangkan anggota keluarga , khususnya ibu bapa kurang mengambil perhatian terhadapnya, maka mudahlah ahli keluarga terlibat secara serius dalam gejala tersebut. Dalam soal penyalahgunaan dadah ini juga terdapat faktor di luar keluarga yang menyumbang penularan masalah tersebut. Antaranya ialah pengedaran dadah secara berleluasa disebabkan oleh pengaruh rakan-rakan sebaya yang mengamalkan hidup secara negatif. Oleh sebab itulah, usaha membanteras pengedaran dadah memerlukan pasukan penguat kuasa yang lebih berkesan. Selain itu, kita perlu tahu dengan lebih jelas mengenai perubahan nilai dalam masyarakat berhubung dengan budaya hiburan yang berleluasa dan bersifat global. Perubahan nilai ini bukan sahaja mempengaruhi ibu bapa yang mencorakkan anak-anak mereka dalam keluarga termasuklah pengaruh nilai-nilai baru, sama ada positif atau negatif. Fenomena ini disalurkan menerusi media massa yang sumber ambilannya ialah masyarakat dan budaya Barat. Pengaruh nilai-nilai baru ini perlu kita lihat secara kritikal tetapi lebih terbuka.
Sehubungan dengan itu, peranan ibu bapa pada zaman yang cepat berubah akan menghadapi cabaran besar untuk menilai pengaruh baru ini. Mereka memerlukan bantuan daripada pihak-pihak yang berkelayakan, bukan sahaja daripada kerajaan tetapi juga daripada badan-badan bukan kerajaan.
Soalan 2: Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata dapat dipastikan puncanya
(ii) Nyatakan pihak yang harus mengambil tindakan
(iii) Pada pendapat anda, mengapakah ada pihak
II. Unsur pertama - menyatakan cadangan/ saranan terhadap isu..... dengan ditandakan dengan kata... mestilah/ haruslah / hendaklah.
III. Unsur kedua - menyatakan harapan / penyelesaian terhadap isu. Harapan ini ditandakan dengan kata ... agar / supaya
Contoh :
Kesimpulannya, kerajaan hendaklah membendung masalah penderaan pembantu rumah dengan segera agar hak-hak mereka dapat dilindungi.
FORMULA: 4 PERENGGAN
Petikan membincangkan ( Sinonim kata kunci )........................
Antara ( Kata tugasan S ) ialah/ adalah......... S1................... ( dan )......... S2 ................ . Selain itu, ……… S3………… serta ……… S4………… Di samping itu, ……………….. S5…………. dan ………… S6……………………
Antara ( kata tugasan T ) ialah/ adalah………………T1………………................. (dan)……………............. T2 ................................................
Kesimpulannya, pihak ... mestilah/ haruslah .... supaya/ agar ...( 120 patah kata )
CONTOH JAWAPAN RUMUSAN
Soalan: Punca kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran KOMSAS dan langkah mengatasinya
Petikan membincangkan sebab-sebab/ faktor-faktor kekaburan pelajar terhadap mata pelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) di negara kita.
Antara puncanya ialah sesetengah guru yang mengajar KOMSAS dalam Bahasa Melayu masih kabur dengan kaedah pengajaran mereka dan sesi ceramah yang diadakan dengan tujuan untuk memudahkan tugas guru tidak menepati kehendak para guru. Selain itu, masa yang diperuntukkan tidak mencukupi serta guru sastera mengajar komsas melebihi sukatan. Di samping itu, banyak pelajar yang kurang berminat membaca dan sesetengah guru mengambil sikap sambalewa dalam hal ini.
Antara langkahnya ialah para guru Bahasa Melayu perlu diberi ceramah oleh penceramah yang pakar dalam bidang Komsas dan guru-guru tidak seharusnya menganggap pangajaran KOMSAS sebagai satu beban.
Kesimpulannya, guru perlu lebih kreatif dalam pengajaran KOMSAS agar para pelajar tertarik dengan pengajaran tersebut.
Tulis pendahuluan dan isi tersirat bagi setiap tajuk rumusan yang berikut;
1. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang
punca-punca peribahasa melayu semakin pupus dan cara-cara membendung masalah ini. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
2. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang manfaat jalur lebar dan langkah-langkah untuk menggalakkan orang ramai menggunakannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
3. Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang faktor-faktor berlakunya fenomena pemanasan global dan kesan-kesannya kepada negara kita. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
4. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan gagasan Satu Malaysia dan kesan kejayaan gagasan ini. Panjangnya rumusan hendaklah tidak memebihi 120 patah perkataan.
5. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang akibat kepincangan instutusi keluarga dan cadangan untuk mengatasi kepincangan tersebut. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
6. Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menangani gejala salah laku seks yang semakin berleluasa dan punca-punca berlakunya salah laku ini. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
7. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang pendekatan untuk memajukan sektor pelancongan negara dan sikap negatif masyarakat tempatan terhadap pelancong. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
8. Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang matlamat pendidikan vokasional di sekolah dan kekangan dalam melaksanakannya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
9. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian tulis satu rumusan tentang kewajaran sikap yang sepatutnya dimiliki oleh semua pekerja dan kesan daripada tindakan yang positif. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
10. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha mengurangkan jenayah dan sikap negatif keluarga untuk mengatasi masalah ini. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
11. Baca petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang impak filem bersifat kenegaraan dan peranan masyarakat untuk memajukannya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Latihan 1
Soalan 1: Rumusan
Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca gejala sosial gagal ditangani dan keburukannya. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rakyat negara ini haruslah menggiatkan usaha untuk mengekang gejala sosial dalam kalangan masyarakat kerana penglibatan masyarakat diyakini dapat menangani sosial tersebut secara berkesan. Selama ini rakyat negara ini meletakkan tanggungjawab tersebut di atas bahu kerajaan dan agensi-agensinya. Kita mengakui bahawa kerajaan dan agensi yang bertanggungjawab dalam hal ini mempunyai peranan khusus dalam mempelopori usaha membanteras gejala sosial. Usaha kerajaan sahaja kurang berkesan tanpa wujudnya kerjasama orang ramai, khususnya pada peringkat unit terpenting masyarakat, iaitu institusi keluarga.
Program-program seperti Karnival Keluarga Bahagia dan Rumahku, Syurgaku termasuk dalam usaha kerajaan menengani gejala sosial. Walau bagaimanapun program ini hanya berperanan sebagai pendorong kerana keberhasilannya bertitik tolak daripada usaha orang ramai terutama di peringkat keluarga yang kompenen pentingnya ialah ibu bapa. Dalam hubungan ini, ibu bapa memikul bertanggungjawab yang lebih utama kerana secara tradisi, kedudukannya sebagai ketua keluarga berperanan memastikan kecemerlangan institusi ini. Namun begitu, pada masa ini peranan ibu bapa sebagai pemutus kata dalam keluarga semakin longgar. Dalam banyak hal, kita dapat saksikan sebahagian daripada program motivasi keibubapaan lebih banyak disertai oleh pihak ibu daripada pihak bapa. Sesungguhnya, mentaliti bapa harus berubah demi kejayaan masa depan keluarganya. Pada perspektif yang lain pula, apa-apa yang diistilahkan sebagai gejala sosial memerlukan definisi yang jelas supaya dapat dipastikan puncanya dan cara melunturkannya.
Soal penyalahgunaan dadah misalnya, jika sudah terkesan bahawa anak-anak terdorong untuk terlibat dengannya, sedangkan anggota keluarga , khususnya ibu bapa kurang mengambil perhatian terhadapnya, maka mudahlah ahli keluarga terlibat secara serius dalam gejala tersebut. Dalam soal penyalahgunaan dadah ini juga terdapat faktor di luar keluarga yang menyumbang penularan masalah tersebut. Antaranya ialah pengedaran dadah secara berleluasa disebabkan oleh pengaruh rakan-rakan sebaya yang mengamalkan hidup secara negatif. Oleh sebab itulah, usaha membanteras pengedaran dadah memerlukan pasukan penguat kuasa yang lebih berkesan. Selain itu, kita perlu tahu dengan lebih jelas mengenai perubahan nilai dalam masyarakat berhubung dengan budaya hiburan yang berleluasa dan bersifat global. Perubahan nilai ini bukan sahaja mempengaruhi ibu bapa yang mencorakkan anak-anak mereka dalam keluarga termasuklah pengaruh nilai-nilai baru, sama ada positif atau negatif. Fenomena ini disalurkan menerusi media massa yang sumber ambilannya ialah masyarakat dan budaya Barat. Pengaruh nilai-nilai baru ini perlu kita lihat secara kritikal tetapi lebih terbuka.
Sehubungan dengan itu, peranan ibu bapa pada zaman yang cepat berubah akan menghadapi cabaran besar untuk menilai pengaruh baru ini. Mereka memerlukan bantuan daripada pihak-pihak yang berkelayakan, bukan sahaja daripada kerajaan tetapi juga daripada badan-badan bukan kerajaan.
Soalan 2: Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata dapat dipastikan puncanya
dan cara melunturkannya.
( 2 markah )
(ii) Nyatakan pihak yang harus mengambil tindakan
membanteras gejala sosial.
( 3 markah )
(iii) Pada pendapat anda, mengapakah ada pihak
beranggapan bahawa media massa berperanan
menyebarkan gejala sosial?
( 4 markah )
Amat bermanfaat
ReplyDelete