Monday, 17 November 2014


PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA
TIPS MENJAWAB SOALAN KEMAHIRAN BAHASA

Membina ayat 


• Tatabahasa Dewan dan Kamus Dewan digunakan sebagai rujukan utama. 
• P & P peringkat awal didahului dengan membincangkan maksud perkataan yang   diuji. 
• Tidak perlu membina ayat yang meleret atau terlalu panjang (memadai 7 – 12 perkataan sahaja). 
• Melatih pelajar membina 2 ayat bagi perkataan berpasangan. 
• Perbanyak latihan menggunakan perkataan yang agak sukar dan agak mengelirukan. 
• Pembetulan segera (lisan / perbincangan di dalam kelas) terutama berkaitan dengan kesalahan ejaan dan struktur ayat supaya tidak berulang. 
• Pendedahan perkataan-perkataan melalui pengajaran, pertandingan silang kata, carta perbendaharaan kata, dan sebagainya. 
• Rencamkan latihan membina ayat di dalam kelas. 
• Kenal pasti jenis penggolongan kata bagi kata dasar. 
• Kenal pasti cara membina ayat dengan menggunakan kata kerja pasif (menggunakan ganti nama diri pertama atau kedua). 
• Kenal pasti cara membina ayat dalam bentuk cakap ajuk/ ayat perintah (suruhan: Tolong…, Sila...,/ larangan: Jangan…) 
• Soalan bahagian ini merangkumi ;
 
o Kata dasar dan kata terbitan 
o Kata banyak makna 
o Kata yang hampir sama makna 
o Kata nama 
o Kata kerja 
o Kata adjektif 
o Kata ganda 
o Kata tugas 
o Kata terbitan/pasangan kata terbitan 
o Pasangan kata homograf 
o Pasangan kata dasar dan kata ganda seluruh 
o Pasangan kata ganda dan kata majmuk 
o Pasangan kata dasar dan kata ganda berimbuhan 
o Pasangan kata ganda seluruh dan kata terbitan 
o Pasangan kata dasar dan kata majmuk 
o Pasangan kata homofon 
o Kata pinjaman bahasa Melayu 
o Kata tunggal 
o Kata terbitan 
o Kata majmuk 

Menggabung ayat 

• Melatih pelajar menggabungkan ayat-ayat mengikut jumlah dalam arahan soalan. 
• Melatih pelajar mengenal pasti kelompok idea dalam petikan. 
• Mendedahkan kaedah penulisan dan contoh penggunaan kata hubung yang sesuai, penanda wacana dan tanda bacaan untuk menggabungkan ayat-ayat. 
• Menggunakan sistem nombor (i., ii., iii., dsb.) 
• Jangan tinggalkan isi penting. 

Cakap ajuk cakap pindah 

• Membimbing pelajar menggunakan pelbagai penyataan perasaan dan ragam ayat ketika menukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah (contohnya; menerangkan, menjelaskan, ingin tahu). 
• Guru mesti menekankan penggunaan ganti nama diri ketiga saja dalam cakap pindah 
• Struktur frasa kerja pasif diri ketiga perlu difahami oleh pelajar. 
• Melatih pelajar menukarkan perbualan kepada laporan. 
• Menjelaskan kepada pelajar perbezaan antara cakap pindah dengan laporan. 
• Memastikan pelajar menggunakan teknik dialog/ temu bual ketika menukarkan cakap pindah kepada cakap ajuk. 
• Guru mesti menekankan penggunaan ganti nama diri pertama dan kedua sahaja dalam cakap ajuk. 
• Struktur frasa kerja pasif diri pertama dan kedua perlu difahami oleh pelajar. 
• Kenal pasti jumlah isi dalam petikan. 
• Pastikan isi ditulis mengikut urutan. 
• Ayat yang ditulis mesti gramatis. 

Ayat susunan biasa/ ayat songsang 

• Ayat susunan biasa ialah ayat yang subjeknya didahulukan daripada predikat 
• Ayat songsang ialah ayat yang predikat atau sebahagian daripada unsur predikat dikedepankan. 

Ayat aktif / ayat pasif 

• Ayat aktif ialah ayat yang meletakkan subjek atau pelakunya pada awal ayat. 
• Penanda bagi ayat aktif ialah kata kerja yang menerima imbuhan meN...., meN....i,dan meN....kan. 
• Ayat pasif ialah ayat yang objek hadir pada permulaan ayat. 
• Penanda bagi ayat pasif ialah kata kerja yang menerima imbuhan di...., di...i, di...kan,ter....,ber..., dan ke...an. 
• Bagi ayat pasif, Kata Ganti Nama Diri I dan II hadir di hadapan kata kerja. 

Mengesan kesalahan dalam ayat 

• Mendedahkan pelbagai kesalahan tatabahasa yang biasa dilakukan oleh pelajar dan masyarakat dalam perbualan sehari-hari. 
• Pelajar mesti jelas dan faham tentang punca kesalahan ejaan atau struktur ayat yang berkenaan. Jika tidak, umumnya kesalahan yang sama akan berulang. 
• Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan kesalahan. 
• Guru dan pelajar menggunakan Tatabahasa Dewan sebagai rujukan asas berhubung dengan hukum tatabahasa. 
• Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan kesalahan dalam ayat. 
• Pelajar mesti mempunyai nota tentang kesalahan biasa dalam tatabahasa, bahasa istana yang umum dan gelaran kebesaran / panggilan tokoh dalam masyarakat. 

Memberi imbuhan 
• Mengenal pasti penggolongan kata dasar. 
• Mengetahui konsep awalan, akhiran dan apitan dan makna perkataan yang diimbuhkan. 
• Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan . 
• Mengenal pasti bilangan kata dasar yang terlibat dalam ayat. 
Mengenal pasti perkataan tertinggal dalam ayat. 
• Mengenal pasti golongan perkataan. 
• Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan perkataan yang  perlu ditambah dalam ayat. 

Menulis semula ujaran yang tidak gramatis 
• Kata singkatan seperti nak, ni, mau dan sebagainya mesti ditulis dalam bentuk bahasa Melayu yang lengkap. 
• Kata asing seperti lu, best dan sebagainya perlu ditukar dengan perkataan yang sesuai dalam bahasa Melayu baku. 
• Pastikan ayat yang digunakan sesuai sama ada ayat penyata biasa, ayat songsang, ayat pasif, ayat gabungan dan sebagainya mengikut struktur ujaran yang asal. 

Peribahasa 

• Pelajar perlu menguasai maksud peribahasa. 
(termasuk simpulan bahasa, perbidalan, perumpamaan, pepatah,bidalan,perbilangan dan kata hikmat.) 
• Pelajar perlu dilatih mengaplikasi penggunaan peribahasa dalam ayat yang gramatis. 
• Pelajar perlu didedahkan peribahasa yang ada dalam buku teks. 
• Pelajar perlu mempunyai nota/ latihan/ rujukan yang khusus untuk peribahasa. 
 Bentuk soalan yang dikemukakan lazimnya mementingkan penggunaan/aplikasi peribahasa iaitu:
 
o membina ayat berdasarkan peribahasa 
o menyatakan maksud peribahasa 
o Menyatakan peribahasa berdasarkan maksud 
o Menyatakan peribahasa berdasarkan ayat 
o Menyatakan peribahasa berdasarkan petikan ( situasi ) 
o Menyatakan peribahasa berdasarkan petikan perbualan 
o Menyatakan peribahasa yang sama maksud 
o Melengkapkan tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai 









No comments:

Post a Comment